Wednesday, February 8, 2012

Entri 101 - menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran


As-Salam,
Amar Ma’ruf,Nahi mungkar ialah suatu istilah yang mengajarkan kita agar  tidak mengenali monopoli kebajikan,monopoli syurga dan sebagainya. Setiap kebajikan yang kita ketahui hendaklah kita sosialisasikan bersama dengan orang lain dan setiap kemungkaran hendak kita tutupnya dengan semaksimum yang mungkin. Namun, dalam meniti perjalanan hidup hari ini, masih ada dikalangan kita yang bersikap seolah-olah memperkecilkan Amar ma’ruf,Nahi mungkar. Bahkan lebih teruk, mereka melaung-laungkannya untuk kepentingan dunia mereka,walhal tiada langsung pengisian dan penerapan Amar Ma’ruf, Nahi Mungkar dalam kehidupan atau organisasi mereka.
Dalam merealisasikan Amar Ma’ruf, Nahi Mungkar dalam kehidupan kita, seharusnya ia hendaklah bermulanya dakwah itu dari dalam diri kita. Seharusnya kita memantapkan dan memperkuatkannya sehingga tertegaknya Amar Ma’ruf Nahi Mungkar didalam diri. Setelah tertegaknya ia didalam diri, barulah diikuti dengan ahli keluarga, masyarakat sekitar dan seterusnya di dalam sesebuah negara.
Dengan hal yang demikian, Insya-Allah, mudah-mudahan wujudnya dalam masyarakat hari ini akan pembudayaan amar ma’ruf, nahi mungkar ini. Sebaiknya, jika kita perhatikan didalam sejarah sewaktu kegemilangan Islam yang begitu bersinar, perintah Amar Ma’ruf, Nahi Mungkar telah pun menjadi intipati didalam kehidupan harian mereka. Sebaliknya yang berlaku hari ini adalah seolah-olah pengisian amar ma’ruf,nahi mungkar itu gagal menjadi intipati dalam masyarakat hari ini. Walhal, konsep amar ma’ruf, nahi mungkar ini seharusnya dipraktikkan dalam kehidupan seharian ini. Justeru itu, mengambil kesempatan ini, marilah kita bersama-sama terus melaksanakan dan terus mempraktikkan konsep amar ma’ruf,nahi mungkar sehingga benar-benar menjadi intipati dalam mewujudkan individu, masyarakat dan negara yang harmoni pada hari ini, selari dengan kehendak al-Quran dan As-Sunnah. Insya-Allah, Mudah-mudahan hidup kita penuh dengan keberkatan dan sentiasa diredhai oleh Allah Taala. Wallahu’alam.. Allah jualah yang Maha Mengetahui.
P/s: Tepuk dada, Tanya iman..
Soalan 1 : Kegagalan dalam mempraktikkan konsep menyeru ke arah kebaikan, mencegah kemungkaran, berpunca dari mana? Diri-sendiri?keluarga?masyarakat?pemimpin?
Soalan 2 : Menjadi tanggungjawab dan kewajipan setiap muslimin,muslimat,mukminin dan mukminat untuk mempraktikkan konsep amar,ma’ruf nahi mungkar, Persoalannya,sejauh manakah kita telah benar-benar memahami,menghayati dan mempraktikkan konsep ini?

No comments:

Post a Comment